marți, 2 februarie 2010

Clasic sau digital?




Desigur ca discutia pe aceasta tema a "incalzit" multe site-uri, s-au adus multe argumente in favoarea uneia sau a alteia din aceste tipuri de fotografie, iar subiectul este departe de a fi epuizat. Eu nu voi incerca sa arbitrez aceasta disputa, din simplul motiv ca, in opinia mea, ambele modalitati se inscriu in aria artelor. Din punct de vedere tehnic, avantajele aparaturii digitale sunt incontestabile, chiar daca din punct de vedere al calitatii tehnice a imaginii filmul va detine inca multa vreme intaietatea. Desigur, de la un anumit nivel de clasa - si desigur si financiar - fotografia se realizeaza in continuare pe film. Ceea ce nu inseamna ca aparatele digitale nu dau lucrari de mare calitate tehnica si valoare artistica. Pentru ca, desigur, fotografia o face omul si nu aparatul, iar pana la aceasta data inca nu s-a inventat nici aparat clasic si nici digital cu simt artistic. Si chiar daca s-ar face prin absurd acest lucru, diversitatea data de personalitatea fiecarui om in parte, nu va putea f i atinsa niciodata.


Pe de alta parte, lasand la o parte aparatura, ajungem de fapt la miezul problemei: fotografia modificata digital, sau pura - asa cum imaginea este captata. Au mai aparut si partizani de centru, care sustin ca accepta modificarea imaginilor digitale, dar numai intr-o anumita masura "decenta", prin care se urmareste corectarea unor setari (de exemplu expunerea), sau curatarea imaginii (de exmplu stergerea unor mici zone aparute ca urmare a mizeriilor de pe senzor). Cum spuneam, in opinia mea, valoarea artistica a unei imagini nu este in nici un caz data de mijloacele folosite la crearea ei. Am vazut imagini superbe, extraordinare, create prin prelucrari substantiale. Cu siguranta, autorii nu au pus numai munca orelor de Photoshop ci si multa pasiune si inevitabil talent. Pentru ca oricat de bine te-ai pricepe la manuirea tastelor si la subtilitatile softului, o imagine care transmite ceva trebuie filtrata prin sufletul artistului. Si asta nu se poate fara talent.Va recomand cu caldurahttp://horhhe.deviantart.com/gallery/#suprarealism


Meritul fotografului "pur" nu este in nici un caz mai mare, insa este de alta natura. Cum spuneam in primul post, e usor sa apesi pe butonul declansatorului, insa asta e tot ce ai la dispozitie. Si cu o simpla apasare de buton, fotograful realizeaza - "prinde" daca vreti - adevarate capodopere. Lumina, pozitia, setarile, rabdarea, fac parte din cunostintele lui, combinate cu talentul, care inevitabil trebuie sa fie prezent. Este adevarat ca unele ajustari sunt absolut necesare, insa nu vad diferenta intre a trage 100 de cadre pe film din care sa alegi 2 cele mai bune sau a trage 20 pe digital, prelucrand ulterior 2 pe care sa le pastrezi!? Cu aceeasi caldura va recomand www.theofoto.ro
In concluzie, sunt deschis a privi orice imagine. Sunt deschis a zabovi, pret de o clipa macar, la orice poza de bun simt. Apreciez toate FOTOGRAFIILE si le admir pe cele intr-adevar de exceptie. Fara a tine seama de autor, fara a le judeca dupa naturalete sau prelucrare. Consider ca aproape orice fotografie are ceva de apreciat, chiar daca nu se ridica la cine stie ce exigenta estetica: imaginea prinsa, lumina, pozitia, inventivitatea fotografului, rabdarea sau inspiratia lui...si multe altele. Si ca sa raman in ton cu ideea site-ului: orice imagine imortalizata este o mica oglinda ce ne arata frumusetile Terrei. Poate tocmai de aceea am un mic plus de admiratie fotografiei de natura, indiferent daca e peisaj, wildlife sau reportaj.

4 comentarii:

  1. Lucrez pe digital. Insa, nu pot sa exprim care e emotia, atunci cand iti developezi singur filmul si fotografiile alb-negru. Am invatat procedeul prin clasa a 5-a, a 6-a. M-a cucerit. Cred ca voi relua aceste lucruri cat de curand. De amorul artei, desigur :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu mai este nici o discuţie de purtat. Digitalul a învins. Le Roi Est Mort, Vive Le Roi!

    Iar cu privire la modificarea digitală a imaginii, subiectul ăsta nu lasă nici el loc de prea multe discuţii: Modificări/prelucrări ale imaginii se fac încă de la la momentul alfa al fotografiei. Ar fi absurd să pretindem că lucrul în fotoshop e mai rău decît lucrul în camera obscură în faţa aparatului de mărit. Şi ar fi absurd şi să cuantificăm care este procentul ”admis” pentru prelucrarea digitală.

    Singurul element care poate fi apreciat în concret, subiectiv totuşi este fotografia iniţială, înainte de prelucrare. Matriţa. Dacă Matriţa e bulită nici prelucrarea nu o să fie mult mai brează. Excepţie în cazul RAW - trăiască digitalul!

    Clasic? Da, aşa cum spunea dl. Postatny, ”de amorul artei”. E drept că încă nu scoţi pe senzorul digital ceea ce iese dintr-un film fuji velvia. Dar e tot atît de adevărat e şi că, pentru a aduce la cunoştinţa publicului opera de artă ai astăzi nevoie de un scanner digital performant şi scump. Deci tot clasicul se termină pe filmul obţinut.

    Filmul şi camera obscură exercită asupra noastră o atracţie specială, un efect similar cu aprecierea unor antichităţi. Este şi învăţătură la mijloc, şi parcă nu ne vine să renunţăm la ce a fost.

    Eu îmi facusem laboratorul foto în wc-ul de serviciu. Am înghesuit tot ce trebuie într-un spaţiu de 1,5 X 1,5 m. În loc de scaun stăteam pe capacul de la closet. Pe geam lipisem hîrtie neagră din plicurile cu hîrtie fotografică. De mai multe ori au intrat ai mei părinţi peste mine cînd mă căcam crezînd că e stinsă lumina în baie. :-))
    Lampa am aburcat-o sus, pe rezervorul de la closet. Se încingea şi după o oră de stat în ”laborator” curgeau apele de pe mine de parcă eram în saună.
    Aparatul de mărit rusesc ardea becuri într-un ritm infernal şi neobosit. Aveam un temporizator care electrocuta şi un tanc de developat care nu se închidea bine.
    Mirosea frumos a revelator şi oţet. Tii, ce frumos era!!!
    Vai, cît m-am ofticat cînd am încurcat revelatorul cu fixatorul şi am bulit filmul cu prietenat mea Carmen la Slănic Moldova :-(((((
    Acum merg cu stikul la domnu Popescu şi îl rog de fiecare dată să nu mai umble la contrast sau luminozitate. Şi el de fiecare dată umblă. Şi eu nu mă supăr. Asta e!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma doare fix la ooa de emotia filmului sau era clasica.E depasit din toate punctele de vedere.Poti obtine lucruri de 10x mai bune cu digitalul daca stii sa il manui bine.
    Spor.

    RăspundețiȘtergere
  4. corect. da face asta neadevarat ce spusei?

    RăspundețiȘtergere